čtvrtek 19. dubna 2012

Turnovská naděje



Vystudoval Gymnázium v Turnově, reprezentoval školu na několika olympiádách, umí skvěle anglicky a další. Řeč je o Turnovském Janu Poláškovi, který momentálně studuje v zahraničí na prestižní škole Cambridge v Anglii. 27. března navštívil Turnov a my jsme se mohli zúčastnit besedy s ním.

Jan Polášek
Jak ses vlastně dostal k nápadu studovat v Anglii?
První impuls byl asi můj kamarád, kterého jsem potkal na soutěži a hlásil se na několik škol v Anglii. To mě přivedlo k tomu, že bych to taky mohl zkusit a že je to vlastně reálná příležitost.

A to bylo v jakém ročníku?
Někdy v polovině septimy.

Jel jsi do neznáma nebo jsi tam už někdy byl?
V Anglii a Irsku jsem před tím, než jsem odeslal přihlášky na začátku oktávy, byl čtyřikrát, pokaždé na jazykovém kurzu na několik týdnů během léta.

Takže jsi byl už na tamější prostředí zvyklý?
Měl jsem trochu ponětí o tom, jak to v Anglii vypadá, ale zkušenost z jazykového kurzu a univerzity je samozřejmě zásadně jiná. Do té doby, než jsem tu začal studovat, jsem se například nikdy nebavil se svými vrstevníky, Angličany. Samozřejmě jsem měl rodilé mluvčí na hodinách angličtiny apod., ale to je něco o dost jiného. Vzdělávací systém tu máme taky o dost jiný, ale samozřejmě přechod na vysokou školu je změnou pro každého, ať už jde kamkoliv, takže to je i nakonec vlastně celkem jedno.

O nás se říká, že jsme studení psí čumáci. Jací jsou lidé v Anglii?
V Anglii je takový ten standardní vzor chování o dost jiný než v Čechách. Základem je to, že jsou všichni o poznání víc "polite." To zahrnuje například to, že se všichni navzájem zdraví, děkují si a podobně. Nedokážu si moc představit, že by někdo v Čechách při vystupování z autobusu MHD poděkoval, nebo že by se strojvedoucí vlaku během jízdy omlouval všem cestujícím za tříminutové zpoždění (za které nemůže). Na druhou stranu tím, že v angličtině neexistuje žádné vykání a podobně, stávají se všechny konverzace mnohem méně formální. Takže přestože se člověk baví například s nějakým profesorem, není mu dáváno tak moc najevo, že je nějak výrazně pod ním. Většina vyučujících navíc chce, aby se jim říkalo vlastním jménem, pokud se s Tebou znají trochu osobněji.

A co lidi na univerzitě?
Lidi jsou tu většinou velmi přátelští. Věděl jsem, že tu moc zahraničních studentů na undergraduate studiu není (tuším, že asi 15%). Co mě ale překvapilo je to, že téměř všichni zahraniční studenti jsou studenti z britských škol v zahraničí nebo studenti, kteří už pár let žijí v Anglii a chodili tu na střední školu. Podstatně menší část jsou lidi, kteří strávili nějakou dobu někde na střední škole v zahraničí (půl roku, rok) a asi nejmenší skupinou lidí jsou ti, kteří šli rovnou ze střední školy ve své zemi. Takže naprostá většina lidí vychází z britského prostředí a společnosti a ta se dost liší od té naší.

Jsou rozdíly mezi lidmi ze škol českých a anglických?
Hlavní rozdíl je asi v tom, že je to tu pořád rozvrstvené a jsou skupiny lidí, které se mezi sebou až zase tak moc nebaví. Typicky je jedna skupina vyšší vrstvy, lidí, co chodili na soukromé školy, a druhá skupina lidí z veřejných škol. Nicméně moje kolej je velmi otevřená a tohle tu moc neplatí. Popravdě řečeno musím říct, že když jsem to tu začal trochu více poznávat, tak se mi docela ulevilo. Předtím jsem slýchával, jak si studenti na Cambridge nijak nepomáhají a vlastně neustále spolu soupeří. To jsem tu vůbec nepoznal a zatím mi přijde, že spolupracujeme více, než bych si to dovedl představit v Čechách. To ale může být jenom tím, že jsem zrovna měl štěstí na lidi a na kolej, kde to není tak napjaté. Nicméně i kdyby tu mezi sebou všichni tak soupeřili, tak by se to asi dalo snést právě díky systému kolejí, jelikož na každé koleji dělá jeden předmět jenom pár lidí, takže naprostá většina mých kamarádů dělá něco úplně jiného než já.

Poznal jsi už nějaké Čechy při svých studiích?
Na Cambridge je CUCSS (Cambridge University Czech and Slovak Society), která má teď nějakých 70 členů (undergraduate, graduate, postgraduate studenti, učitelé a další), kteří jsou více či méně aktivní. Několikrát za trimestr CUCSS pořádá nějaká setkání nebo akce, kterých jsem se většinou zúčastnil. Na mé koleji (správně college - má to vlastně o dost jiný význam než kolej) je v prvním ročníku taky jeden Čech.
Mimo studenty jsou tu taky samozřejmě Češi, co tu pracují na kolejích, v knihovnách a podobně. Já jsem ale ještě nikoho takového nepotkal.
Jaký je rozdíl mezi „kolejí“ a „college“?

Koleje jsou v podstatě nezávislé instituce v rámci univerzity. Každá kolej má několik budov v rámci svého "kampusu" nebo někde jinde, většinou dál od centra, kde ubytovává studenty. Každá kolej pak má svou jídelnu, kde se často stravují pouze studenti té dané koleje (ostatní musí většinou platit víc), Hall, což je v podstatě jídelna, která se používá na formální večeře, knihovnu, většina z nich má vlastní kapli nebo kostel a podobně. Rozdíly jsou ale i akademické, jelikož na undergraduate studia se studenti nehlásí na univerzitu (nebo jednotlivé departmenty), ale na jednotlivé koleje, které si řídí své přijímací procesy, takže na nějakou kolej může být podstatně těžší se dostat než na jinou. Na kolejích taky většinou probíhají supervize, což jsou takové speciální "lekce" typicky pro dva až tři studenty s jedním vyučujícím, který studentům zadává práci, diskutuje s nimi o probírané látce a podobně.

Jaký obor vlastně na univerzitě studuješ?
Já studuju Computer Science. Můj kurz je všeobecný, alespoň tedy na začátku, takže se učíme o všem od transistorů přes jednotlivé HW komponenty, operační systémy, aplikace, po teoretickou informatiku. Hlavní rozdíl oproti podobným programům v Čechách je asi šířka kurzu a to, že matematiku se učíme spíše používat, než že bychom se až tak zabývali důkazy.

Takže se ubíráš technickým směrem. A kolik tak věnuješ času studiu a psaní různých esejí?
Tady to hodně záleží na tom, jaké má kdo ambice. Pokud tím chce jenom nějak prolézt a hlavně si to užít, dá se dělat poměrně málo a akorát se na konci roku naučit na zkoušky (zkoušky máme jenom jednou ročně, na přelomu května a června), pokud chce dostat First (nejlepší známka), musí se hodně snažit. Tenhle trimestr dělám určitě víc, než jsem dělal ten minulý, trávím naprostou většinu dní a večerů děláním prací na supervize nebo assessmentů. Ale jak jsem již říkal, to je hodně subjektivní a je to spíše moje volba, navíc je to taky způsobeno tím, že si moc neumím organizovat práci a dělat ji efektivně. Potřeba je asi taky zmínit, že máme poměrně krátké trimestry, takže je všechno hodně natlačené do krátkého časového úseku (každý trimestr má přesně 8 týdnů). Lekce jsou i v sobotu, i když to se netýká úplně všech studentů, a supervize můžou být kdykoliv, měl jsem několikrát supervize od půl deváté do desíti večer nebo v sobotu, slyšel jsem ale i o lidech, kteří mají supervize v neděli.

Takže se spíš věnuješ psaní prací, nebo si i chodíš užívat? :-)Popis: http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif
Snažím se to co nejlépe zkombinovat, hlavní je časem nemrhat, ale hlavní prioritou je teď pro mě studium. Rád bych dostal First což by mi otevřelo nějaké možnosti a pokud by se mi to povedlo letos i příští rok, umožnilo by mi to pak vyjet na rok na MIT a poté pokračovat na Cambridge v graduate studies. Samozřejmě je to ale jen takový cíl a vůbec se mi nemusí podařit, záleží to na tom, jestli mi vydrží pracovní morálka, jestli se mi povedou zkoušky a samozřejmě jestli na to vůbec mám :-)Popis: http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif.

Jak bys krátce zhodnotil první trimestr, který už máš za sebou?
Kdybych měl citovat mého DoSe (Director of Studies), tak to byl "dobrý začátek." Samozřejmě byl první term (trimestr) hodně o tom si zvyknout na nové prostředí a vše ostatní, překonat počáteční šok a pustit se do toho. Taky jsem se musel znalostně srovnat s ostatními, takže mi něco přišlo trochu nudné a nezajímavé a u jiných věcí jsem měl naopak co dělat já a ostatní se nudili.
 Úplně ideální to nebylo, ale špatně jsem si taky nevedl, navíc jsem si z toho určitě hodně odnesl nejen z hlediska znalostí a zážitků, ale taky mě to víc naučilo jak se mám učit, co pro mě funguje nejlépe a podobně. A asi jako každý jsem si potom říkal, že se tenhle term nesmím dostat s prací do situace, kdy budu všechno dělat na poslední chvíli, což se mi i částečně podařilo napravit (tedy alespoň jsem zatím tenhle term nic nedobrovolně nedělal do 4 do rána).

A už jsi trochu přemýšlel o tom, co bude po Cambridge?
To je ještě daleko, zatím ani nevím, co chci dělat v rámci informatiky, natož to, co přesně bych chtěl dělat. Zatím je mojí představou, to že bych tu rád zůstal na studiích, popřípadě pokračoval někde jinde.

Jak dlouho budeš tedy ještě studovat?
Alespoň tři roky na bakaláře, tedy samozřejmě za předpokladu, že mě nevyhodí. :-D




                                                                                                 Michal Hrubý

Žádné komentáře:

Okomentovat